Naar de content

'Zelfs een echte Ajacied reist geen drie uur met ov om Ajax te zien'

Ondernemer en voetbalfanaat Gerco laat zijn auto niet staan

Philip Lindeman voor NEMO Kennislink

De auto is voor Gerco geen statussymbool, maar hij past wel bij zijn leefstijl: vrij en flexibel. Met name in de stad vindt hij het fijn dat er alternatieven zijn, maar verder blijft zijn auto altijd zijn eerste keus als vervoermiddel.

16 augustus 2022

Gerco is op het eerste gezicht een vlotte, zorgeloze ondernemer in de duurzame-energiesector. Vader van drie dochters, 47 jaar en woonachtig met zijn vrouw en bonusdochter in Amstelveen. En een grote autogebruiker. Niet alleen voor zijn werk, ook als trouwe Ajacied komt hij regelmatig met de auto in het ArenA-gebied. Hoe kan iemand die zijn brood verdient aan het klimaatvraagstuk zo veelvuldig autorijden?

“Als wilt begrijpen waarom ik de auto rijd zoals ik rijd, moet ik je over mijn jeugd vertellen. De auto zal ik nooit wegdoen. Dat ik in een luxe uitvoering van de Audi A5 rijd, zo uit de showroom, is leuk, maar doet mij niks. Tot zes jaar geleden had ik niet eens een auto en was ik dakloos”, vertelt hij aan de telefoon. “Kom maar eens langs, ik ben een open boek.” Een paar weken later ontmoeten we elkaar in zijn kantoor van een van zijn opdrachtgevers.

Tijd is geld

Om zijn werk uit te kunnen voeren, reist hij door heel het land met de auto. “Weet je wat het is? De auto is voor mij ‘a way of living life’. De ene keer zit ik hier, de andere daar en andere keer ben ik elders. Omdat ik meerdere opdrachtgevers heb, wil ik die vrijheid van kunnen gaan wanneer ik wil. Ik wil gewoon flexibel zijn. Tijd is ook geld”, legt hij uit.

Op dit punt hoor ik de rasechte ondernemer. Daarnaast was in het kleine dorp op de Veluwe waar hij als kind opgroeide het openbaar vervoer nauwelijks een optie, vertelt hij. “Het enige wat we vroeger hadden was een treinstation. De trein ging elk halfuur. En als je naar een ander dorp wilde, dan moest je wel of met de fiets, de brommer of de auto.” Na de brommer is hij snel overgeschakeld naar de auto. Die is inmiddels al 21 jaar een vanzelfsprekendheid.

Gerco: “Als er een avondwedstrijd is, ga ik er soms met de bus heen en laat ik me door mijn vrouw ophalen.”

Nissan met toestemming

Statussymbool of vervoermiddel

“Natuurlijk krijg ik soms opmerkingen dat ik in de duurzame-energiesector werk en ondertussen een vervuilende auto rijdt. Maar die opmerkingen doen mij weinig. Ik ben wie ik ben”, zegt hij. Om te kunnen uitleggen waarom hij stellig is in zijn keuzes, vertelt hij meer over zijn jeugd. Dit keer de meer donkere kant. “Ik ben als kind seksueel misbruikt, van mijn vijfde tot mijn twaalfde. Later belandde ik in op het verkeerde pad, werd verslaafd en leefde op straat. Dat heeft mij gevormd in wie ik nu ben. Die luxe Audi A5 was een cadeau voor mezelf na die jaren.”

Wat zo’n banale vraag over reisgedrag kan oprakelen. En toch is dat niet gek, want wie we zijn en waarvoor we staan, is een opstapeling van ervaringen. Gerco: “Voor sommigen is zo’n auto misschien een statussymbool, maar voor mij gewoon een middel om van A naar B te gaan. Het is leuk om een luxueus model te hebben, maar meer niet.”

Inmiddels begeleidt hij ook jonge mannen die een gelijksoortige situatie zitten, verspreid over heel Nederland. Nu is dit nog kleinschalig, maar hij hoopt in de toekomst hier meer mee te kunnen doen. Ook dan is het handig om een eigen auto te hebben.

Tijd is quality time

Ten slotte is de auto voor Gerco een onmisbaar vervoersmiddel om regelmatig tijd te spenderen met zijn dochters, die bij hun moeder wonen op de Veluwe. “Ik zie mijn kinderen om de week. Dan haal ik ze op en is het papaweekend. Echt heerlijk.” Dat reistraject is niet te doen met de trein. “Nou ja, in theorie kan alles”, corrigeert hij. “Natuurlijk is alles te doen, maar dan ben je zeker 2,5 uur verder voor enkel de heenrit.”

Dat draait ook om quality time met zijn dochters. Hij vertelt mij hoe zijn papadagen vol zitten met ritjes in de auto om de kinderen te brengen naar allerlei activiteiten. “Kinderen gaan voor. Afgelopen weekend had mijn middelste dochter een voetbalwedstrijd in Lelystad. Dan haal ik haar vrijdag op en dan breng ik haar zaterdag naar voetbal. Tussendoor andere activiteiten. En zondag weer terug.” Ik heb zelf geen kinderen, maar kan mij dit goed voorstellen. Een goede vriendin met jonge kinderen neemt standaard de telefoon in het weekend op met: ‘Lieverd, kan ik je later terugbellen? Even taxi Touriya spelen.’

En hier wordt het interessant, want net als mijn vriendin wil Gerco zijn kinderen alles kunnen bieden voor een fijne toekomst. Kinderen zijn prioriteit en daarom is de auto ook belangrijk als vervoermiddel. Dat hun ecologische voetafdruk op nummer twee komt, nemen ze voor lief. Voor een ander had het net andersom kunnen zijn. Juist om als ouder alle mogelijkheden van een fijne toekomst te kunnen bieden, zou je ook kunnen denken: ik wil de planeet zo duurzaam mogelijk achterlaten voor mijn kinderen. En daarom is het ov het aangewezen vervoersmiddel.

Flexibel, duurzamer reizen

Alhoewel Gerco de auto niet weg doet, is minder en duurzamer rijden wel een optie. Met de stijgende prijzen overweegt hij een duurzamere auto aan te schaffen. “Ik rijd nu benzine, maar zou wel een elektrische auto willen. Daarvoor kijk ik naar de kosten en dat is niet alleen in euro’s, maar ook in tijd.”

Maar als het gaat om reizen van en naar de ArenA-omgeving, zal er wat dat betreft niet veel veranderen. “Als ik naar de ArenA ga vanuit Amstelveen, is het vijftien kilometer. Met de auto ben ik er binnen tien minuten. Maar als je eerst vanuit huis met de fiets gaat naar het busstation van Amstelveen Stadshart, ben je twintig minuten kwijt. Daarna neem je de bus voor zo’n halfuur. Dan ben je zeker vijftig minuten verder. Vooral als je heen en weer gaat, dat verschil is mij gewoon te groot.”

Toch doet hij dit reistraject voor de heenrit als trouwe Ajacied soms wel. “Als er een avondwedstrijd is, ga ik soms met de bus erheen en laat ik mij later op de avond door mijn vrouw oppikken of ga ik carpoolen.” Gerco geeft aan dat het openbaar vervoer in het centrum van Amsterdam wel goed geregeld is, maar de verbinding buiten de stad om een stuk minder. “Als ik naar een wedstrijd in de ArenA ga of in de binnenstad moet zijn, dan rijd ik eerst naar het ’t IJ. Daar parkeer ik dan de auto, pak ik de pont en vervolgens metro. Dat is wel prima verbonden en parkeren is niet duur.”

Een dag ov-reizen

Het is dus niet zo dat de ondernemer het openbaar vervoer niet gebruikt, maar het is eerder situatie-gebonden voor in de binnenstad. Helemaal de auto verbieden of verbannen ziet hij niet gebeuren uit de ArenA-omgeving. Daarom is het volgens hem belangrijk dat partijen zoals AFAS en de Johan Cruijff ArenA de focus niet leggen op ontmoedigen van de auto, maar juist aanmoedigen van de meer duurzame alternatieven. “Veel mensen die bijvoorbeeld voor voetbal in de omgeving komen, zijn provincialen. Zij komen met de auto of anders niet. Zelfs de echte Ajacied gaat echt niet drie uur reizen om naar Ajax te gaan kijken en weer terug.”

Kortom, de liefde voor de club is groot, maar er zijn grenzen. Dan rest er mij nog een laatste vraag voor deze Ajacied. Hoe is hij vandaag naar kantoor gekomen? Gerco: “Verwacht je nu echt dat ik iets anders ga zeggen? Gewoon met de auto, zoals altijd. Mijn collega’s lachen mij altijd uit. Ik woon namelijk hier heel dichtbij, op 2,5 km. Ze zeggen, ga dat gewoon fietsen.” Onlangs heeft hij een fiets gekocht. Niet daarom, maar om meer te bewegen. “Bij een gezonde mindset hoort een gezond lijf. Ik wou dat ik kon zeggen dat het voor klimaat is. Maar weet je? Ik ben wie ik ben. En als de planeet er mee wordt geholpen, is dat mooi toch. Win-win.”

ReactiesReageer