Het beeld van de wetenschapper die eenzaam op een zolderkamer werkt is hopelijk inmiddels verleden tijd. Toch zitten veel derdejaars biomedische wetenschappen door de covid-19-maatregelen nu alleen op hun kamer voor hun bachelor stage. We proberen er ook digitaal een leerzame tijd van te maken.
Iedereen wordt – op zijn/haar eigen manier – op dit moment hard getroffen door de covid-19-maatregelen. Voor de studenten Geneeskunde en Biomedische Wetenschappen in het LUMC betekent dit dat het vinden van een wetenschappelijke stage lastig is. Het aantal stageplekken in de verschillende laboratoria zijn sterk verminderd.
Afgelopen maandag starten bij mij twee studenten Biomedische Wetenschappen met hun bachelor eindstage van 16 weken. Voor studenten is deze stage de eerste echte mogelijkheid om te proeven van wetenschappelijk onderzoek en deel uit te maken van het onderzoeksteam. Voor deze twee onderzoeksprojecten geldt dat de data al verzameld is, ze hoeven dus niet op het laboratorium te zijn. Ze loggen vanuit huis in op de beveiligde server waar de data staat. Tenminste, als dat door de HR/ICT allemaal geregeld is, en dat is helaas nog best ingewikkeld.
Extra opdrachten
Alle studenten moeten aan het einde van hun stage een wetenschappelijk verslag inleveren en een presentatie houden op de afdeling. Om de studenten ook vanuit thuis uit te dagen heb ik een aantal extra opdrachten bedacht.
Op dit moment werken de studenten aan een pitch van drie minuten om aan andere studenten op de afdeling uit te leggen wat ze precies gaan onderzoeken de komende periode. Ook moeten ze bij deze pitch een voorwerp meebrengen dat een metafoor is voor hun onderzoek. Het is ontzettend leuk om te zien met welke creatieve ideeën ze komen.
In deze stageperiode proberen we alle studenten die stage lopen op de afdeling klinische genetica digitaal samen te brengen. Ondanks dat hun onderzoeksthema’s anders zijn, hebben ze veel met elkaar gemeen. Opstartproblemen, onderzoeksmethoden (help statistiek – hoe zat dat ook al weer), verslaglegging, presentaties (spannend). Pre-corona zaten ze allemaal samen op een kamer en waren ze ook een team, maar daar hoefden wij als begeleiders eigenlijk niks voor te doen.
Wetenschapscommunicatie
Ik vind het leuk om de studenten – ook in deze fase van hun carrière – kennis te laten maken met wetenschapscommunicatie met een breed publiek. Niet alleen om ze te laten zien hoe leuk dat is, maar ook als daar niet je hart ligt is het belangrijk om te weten waar de kansen, uitdagingen en valkuilen liggen. Mijn studenten bereiden aan het einde van hun stage opnieuw een pitch van drie minuten voor om aan vrienden en familie uit te leggen wat ze in de afgelopen periode gedaan hebben. Vergelijkbaar met mijn introductiefilmpje.
Daarnaast vraag ik ze hun onderzoek samen te vatten in de vorm van een persbericht. De opdracht is: maak je verhaal simpel maar niet onjuist. Misschien wel een grotere uitdaging dan het wetenschappelijke verslag dat ze moeten schrijven. Hoe ‘vertaal’ je bijvoorbeeld 3000 woorden vakjargon naar 150 woorden voor een persbericht?
Een enkele keer las ik een interview terug en dacht ik: met wie heb jij gesproken? Dit is niet hetgeen ik net heb toegelicht en deze ongenuanceerde quotes zijn zeker niet van mij. En dan heb je nog de hoofdredacteur die een pakkende titel wil. ‘Mijn’ versie van het artikel had meer rode strepen dan menig studentenverslag. “Maar dit stuk wil niemand lezen,” legt de journalist mij uit. Samen zijn we er gelukkig uitgekomen. Als je een paar voorbeelden wil bekijken waar deze ‘vertaalslag’ niet helemaal goed is gedaan, kijk dan eens de website van Dokter Media, een online platform dat medische berichten uit de media van een korte begrijpelijke uitleg voorziet.
Blog
Ik heb ze ook gevraagd om gedurende hun stageperiode op een moment een blog te schrijven, dus wie weet krijg je volgende keer hier een inkijkje vanuit de studenten. Ik heb het geluk om met twee super getalenteerde studenten te mogen werken – die zich ook nog over geven aan mijn wilde out-of-the-box-ideeën – daar gaan we vast nog veel van horen.