Snel een virtuele achtergrond kiezen om de puinhoop thuis te verbergen. Het lijkt een goed idee, maar volgens designexpert Danielle Arets slaan we vaak de plank mis.
De mens is een sferenbouwer, zegt de Duitse filosoof Peter Sloterdijk. Niet wat je bent, maar waar je bent is belangrijk. Niet voor niets scheppen we voor elk gesprek een andere ruimte. Een creatieve heidag organiseer je niet in het vergaderhok, een sollicitatiegesprek niet in een drukke kantine. Plek en gesprek zijn met elkaar verweven.
Nu we door corona massaal vanuit huis moesten werken, vielen onze gedeelde werkruimtes weg. Daar kregen we iets voor terug: een inkijkje in de huiskamers van collega’s. Allemaal waardevolle informatie om je collega’s beter te leren kennen! Toch verbergen veel mensen die informatie door zichzelf voor een virtuele achtergrond te plaatsen.
Volgens designexpert Danielle Arets is dat heel begrijpelijk. “Als je niet goed voorbereid bent op een videogesprek en je kamer is rommelig, dan kies je gauw de eerste de beste virtuele achtergrond”, zegt zij. Maar door het beperkte aanbod van Zoom en Teams pakte dat niet altijd goed uit. Arets somt op: “Het strand, een grasweide, het heelal, de Golden Gate Bridge, een witte kantoorruimte zonder meubels. Het zijn allemaal achtergronden die niets met onze dagelijkse praktijk te maken hebben.”
Kan een ander design ons helpen? Videodiensten kunnen andere achtergronden aanbieden die beter aansluiten bij de sfeer van onze werkpraktijk, maar ze kunnen hun gebruikers ook stimuleren om er beter over na te denken. Dat kan met een kleine aanpassing in het design. Datumprikker is een goed voorbeeld, zegt Arets: “Eerst moet je aangeven wat je wil plannen: een zakelijke bijeenkomst, een feestje, een diner. Daarna krijg je de keuze uit sfeerbeelden die daarbij aansluiten of kun je zelf een afbeelding uploaden.” Het zou helpen als je in Zoom of Teams eerst de vraag krijgt of je een zakelijk gesprek gaat voeren.
Wat kunnen we zelf al doen? In Zoom en Teams kun je een eigen achtergrond uploaden. Daar zouden we volgens Arets veel creatiever mee om kunnen gaan. “Stel eens een bijzonder kunstwerk in als achtergrond, of het festival waar je deze zomer naartoe had gewild”, suggereert zij. “Daarmee geef je een inkijkje in je persoonlijkheid. Je creëert een gespreksopening om meer over jezelf te vertellen.”
Er zijn zelfs bedrijfjes die een gepersonaliseerde achtergrond voor je maken, zegt Arets. Ze verwijst naar het Amerikaanse bedrijf Books by the Foot dat boekenkasten inricht met jouw favoriete boeken, en daar een fraaie foto van maakt die je als achtergrond kunt gebruiken.
Je kunt ook zakelijke elementen in je thuisomgeving aanbrengen, zegt Arets. “Werkgevers schenken hun medewerkers mokken van het bedrijf om in beeld te zetten tijdens video-meetings. Dat is veel leuker dan een virtuele achtergrond met het bedrijfslogo.”
Wat zijn de nadelen? Je kunt natuurlijk doorschieten in het personaliseren van je achtergrond. “Sommige mensen plaatsen zichzelf op de set van Sex and the City of Godzilla”, vertelt Arets. Niet de beste keuze voor een zakelijke bijeenkomst. Bedenk dus van tevoren wat je wil bereiken met je Zoom-achtergrond. Arets: “Daar bewust mee bezig zijn is voor veel mensen al een stap vooruit.”