Als we steeds meer duurzame elektriciteit opwekken, moet het elektriciteitsnet worden aangepast. We willen immers ook dat het licht aan blijft als het wat minder hard waait of de zon niet schijnt. Wetenschappers en ingenieurs werken daarom aan smart grids, slimme systemen, die de productie en het gebruik op elkaar afstemmen.
Slim netwerk
In de toekomst gaan we steeds meer gebruik maken van duurzame bronnen. Dit zet het net op zijn kop. Dat is namelijk vooral ingericht op een vaste levering van elektriciteit door bijvoorbeeld kolen-, gas- of kerncentrales. Het aanbod van wind- of zonne-energie verandert voortdurend, omdat het bijvoorbeeld niet altijd even hard waait of de zon even niet schijnt. Slimme netwerken zorgen voor inpassing van duurzame bronnen en maken het net flexibeler. Bovendien is het daardoor mogelijk dat mensen niet alleen elektriciteit afnemen maar het ook leveren aan het net. Bijvoorbeeld wanneer iemand zonnepanelen op het dak heeft. De grote vraag is hoe het nieuwe systeem ingericht moet worden. Hoe zorg je ervoor dat een net dat ontworpen is voor eenrichtingsverkeer ook geschikt wordt voor tweerichtingsverkeer?
Hoe maak je een grid smart?
Elektrisch rijden: slim en schoon
Pilots
Om nieuwe technieken en de werking van smart grids te testen, worden al pilots opgezet. Bijvoorbeeld in het Groningse Hoogkerk, waar vijfentwintig huizen zijn uitgerust met duurzame, decentrale opwekkingsmethodes. Pilots zijn met name verstandig omdat veel factoren een rol spelen om een smart grid succesvol te maken. Neem de weersverwachting, waardoor je beter inschat hoeveel duurzame energie geleverd wordt. Wie thuis een wasje wil draaien maar geen haast heeft, wil ook letten op de actuele stroomprijzen. Handige regeltechnieken maken dit allemaal mogelijk. De Universiteit Twente werkt aan Triana, een soort dirigent die rekening houdt met het weer, stroomprijzen en het verbruik van gebruikers. Het systeem wordt beproefd op een kinderdagverblijf in Duitsland.