NEMO Kennislink door de jaren heen
Sinds de livegang in 2002 van NEMO Kennislink passeerden al meerdere ontwerpen de revue. Wat begon als een verzameling links waarbij we vooral verwezen naar anderen, groeide uit tot een rijke website met eigen artikelen over wetenschap, technologie en samenleving. Door de jaren heen droegen we verschillende jasjes.
Ruim 20 jaar geleden...
Nog voordat we onze eigen artikelen schreven, begon Kennislink als een verzameling linkjes naar kennis. Die werden door een redactie geselecteerd. Maar al snel verschenen ook zelfgemaakte artikelen. Het design deed for die tijd nieuw aan: een trendy donkerblauwe achtergrondkleur, lichtblauwe koppen, wit omrande artikelen.
Nieuwsflitsen en dossiers
In 2005 kwam de eerste grote verandering. Er kwam een speciaal voor Kennislink gebouwd content management systeem (cms). Ook de ‘voorkant’ veranderde flink en ging met z’n tijd mee. De contour van het mysterieuze figuur in de header verdween en daarvoor in de plaats kwam een kleurrijk nieuw beeld.
Blik op de aarde
Na 2011 werd de header vervangen door een wat rustiger beeld: onze planeet. Voortaan werd één artikel groot uitgelicht, met een grotere foto over meerdere kolommen. Daaronder nog steeds aandacht voor nieuws en achtergrond. Ook deden de thema’s voor het eerst hun intrede.
Blokken vol informatie
Kennislink kreeg daarna een duidelijke blokkenstructuur. Elk blok staat voor een publicatie. Scroll je over de foto, dan verschijnt de lead. Dit screenshot is van 2016. Het laat de veelzijdigheid van de redactie zien, die destijds bestond uit vakredacteuren. Iedere journalist schreef over zijn of haar eigen vakgebied.
Dichterbij NEMO
In 2017 volgde een groot herontwerp. De blokken werden groter om meer rust te creëren. Een redacteur en drie artikelen prijkten bovenaan. Maar dit was nog niet de grootste verandering. Die zat in de naam. Kennislink maakte al jaren onderdeel uit van het NEMO Science Museum en dat werd nu duidelijker zichtbaar. Voor de naam prijkt sindsdien NEMO.
Themalinten en kaarten
In 2024 ontwikkelde designstudio Lava het nieuwe ontwerp en werkten we samen met Crossphase. Naast artikelen is er meer ruimte voor beeld, podcasts, video's en quizzen. Dit laatste is een voorbeeld van hoe wij het spelenderwijs leren toepassen, dat in het museum zo'n grote rol speelt. De kleuren passen ook bij NEMO en we trekken nog inniger samen op bij tentoonstellingen en het randprogramma.