Wereldhavens

Negentig procent van de wereldhandel gaat via schepen en havens. Hoe ziet de toekomst van wereldhavens eruit? Dat onderzoeken Jan Joost Teunissen en Aafke Steenhuis in het boek ‘De grote wilde vaart’. Ze bezochten hiervoor zeventien wereldhavens, die Steenhuis tekende. In deze slideshow een selectie.

Aafke Steenhuis

Alexandrië

Alexandrië, de grootste Egyptische haven, is via een kanaal verbonden met de Nijl. Alexander de Grote stichtte de haven. Beroemd om vuurtoren, bibliotheek en museum werd de stad de meest intellectuele plaats uit de regio. Nu wonen er ruim vijf miljoen mensen. De havens tellen zo'n tachtig ligplaatsen voor schepen.

Aafke Steenhuis

Genua

Genua, de geboorteplaats van Columbus, is de belangrijkste haven van Italië. De haven was van levensbelang voor de stad, omdat hier door het steile landschap niet of nauwelijks ruimte was voor landbouw, veeteelt en bosbouw. Vanuit Genua vertrekken veel veerboten naar andere Middellandse Zeehavens.

Aafke Steenhuis

Hamburg

Na Rotterdam en Antwerpen heeft Hamburg de derde grootste haven van Europa. Hamburgt ligt ruim honderd kilometer van de Noordzee verwijderd, aan getijdenrivier de Elbe. Volgeladen zeeschepen met grote diepgang kunnen alleen met hoog water de haven binnenvaren.

Aafke Steenhuis

Kaapstad

De haven van Kaapstad is de tweede haven van Zuid-Afrika. Enkele eeuwen was de haven een spil in de internationale handel tussen Europa en Azië, tot de opening van het Suezkanaal in 1869 de vaartijd verkortte. Nu vormt Kaapstad de toegangspoort tot Afrika, een groeiende markt.

Aafke Steenhuis

Los Angeles

Het havengebied van Los Angeles profiteerde rond 1850 van de goudkoorts. De opening van het Panamakanaal in 1914 maakte de haven aantrekkelijk voor de internationale zeevaart. De vondst van olie in de wijde omgeving van LA en de komst van filmbedrijven maakten de stad nog populairder.

Aafke Steenhuis

Shanghai

Shanghai, aan de dichtbevolkte oostkust van China, is nu de grootste haven ter wereld. De Chinese export groeide indrukwekkend sinds de invoering van het staatskapitalisme. Vanaf 2005 ligt er een nieuwe haven ruim dertig kilometer voor de kust, aangelegd op een paar rotseilanden. Een brug verbindt deze haven met de stad.

Aafke Steenhuis