Crossroads

Nog wat extra foto's uit de tentoonstelling 'Crossroads. Reizen door de middeleeuwen 300-1000'. Ze laten de grote diversiteit en de uitwisseling van kennis en producten zien die plaatsvonden in deze periode. Het idee dat de middeleeuwen duister waren kan voorgoed de prullenbak in.
Allard Pierson Museum

Magische schaal

Dit is een Aramese schaal, gevonden in Mesopotamië. De magische schaal is gemaakt om ondersteboven te begraven in huis en zo demonen uit de onderwereld te vangen. De Aramese tekst is in een spiraal patroon geschreven en bevat de namen van de personen die hij dient te beschermen. Daarnaast staat er een mix van namen van demonen, engelen, heiligen en geesten in en een aantal magische woorden en tekens. (Mogelijk gevonden in Irak, 475-525 n. Chr.)
Allard Pierson Museum

Napoleon en Childeriks bijen

In het graf van de Frankische koning Childerik I lagen juwelen van goud ingelegd met granaat, waaronder een ring en 300 bijen die op de kleding van de koning genaaid waren. Napoleon ruilde de Franse lelie, symbool van de Franse koningen, in voor de middeleeuwse bijen van Childerik om daarmee zijn keizerschap extra te legitimeren. De originele schat is verloren gegaan en dit zijn kopiëen. (Keizer Napoleon I op zijn troon, 1806 door Jean Auguste Dominique Ingres.)
Jean Auguste Dominique Ingres, Wikimedia Commons, Publiek Domein

Kistje papyrusrol

Voordat het boek werd uitgevonden, gebruikten men papyrusrollen om op te schrijven. Papyrusrollen waren kwetsbaarder dan papier en werden veelal rechtop bewaard in houten kistjes. Deze kist uit Egypte is versierd met uitgesneden cirkels. De tekst erop is tot dusver nog niet ontcijferd. (Hout en brons, Egypte, datering onbekend.)
Allard Pierson Museum

Koptische tuniek

Aan het einde van de vierde eeuw was de meerderheid van Egypte christelijk, hoewel ook de oude goden nog aanbeden werden. De Koptische tuniek uit de achtste eeuw komt uit de collectie van het museum zelf. Het knalrode gewaad is nog grotendeels in tact, wat uniek is voor deze periode. Je kunt zelfs nog goed ziet hoe de stof bewerkt is om het een beetje pluizig te maken. De invloeden uit het oosten zijn goed zichtbaar: de met dieren versierde banden rond de hals en armen zijn typisch Perzisch. (De tuniek is gerestaureerd en de foto is van voor de restauratie.)
Allard Pierson Museum