Pilaren van de creatie

De zogenoemde _Pillars of Creation_ zijn gaswolken die vooral bestaan uit (moleculair) waterstof. Wanneer een deel van deze langgerekte wolken door de zwaartekracht 'instort' ontstaat een nieuwe ster. Verschillende van die verse sterren blazen de wolk weer uiteen. In 1995 publiceerden astronomen een Hubble-foto van dit stervormingsgebied. Het werd een van de meeste beroemde plaatjes van de ruimtetelescoop. Inmiddels is het gebied meerdere malen opnieuw gefotografeerd.
Wikimedia Commons, NASA/ESA/Hubble Heritage Team (STScI/AURA) via publiek domein

Diep, dieper...

Deze zogenoemde eXtreme Deep Field-foto werd gemaakt door zo’n 2000 foto’s van Hubble te combineren tot één opname. Samen hebben de foto’s een belichtingstijd van 2 miljoen seconden (ruim 23 dagen) en daarmee ziet Hubble zwakkere en verdere sterrenstelsels dan ooit. De foto is een _remake_ van de Hubble Deep Field-foto die in 1995 werd gemaakt. Deze foto had een belichtingstijd van ruim vier dagen. In een gebied ter grote van een tennisbal op 100 meter afstand bleken bijna 3000 sterrenstelsel zichtbaar te zijn.
NASA/ESA/G. Illingworth, D. Magee en P. Oesch van University of California, Santa Cruz/R. Bouwens van Universiteit Leiden/HUDF09-Team

Sterrenstelsels onder de loep

Sterrenstelsel UGC 1810 gezien door Hubble. Het stelsel staat op ongeveer 300 miljoen lichtjaar afstand. Een naburig sterrenstelsel verstoord de spiraalstructuur van het stelsel. Het laat zien dat sterrenstelsel dynamisch zijn en elkaar flink kunnen beïnvloeden met hun zwaartekracht.
NASA/ESA

Planetaire nevel gezien door Hubble

Een zogenoemde planetaire nevel gezien door de Hubble-telescoop. In feite heeft deze nevel niets met een planeet te maken. Het is een uitdijende gaswolk die onder invloed van een ster in het midden oplicht.
ESA/NASA

De rode planeet van dichtbij

Ook planeten in ons eigen zonnestelsel kunnen door Hubble haarscherp op de foto worden gezet. Dit is een opname van Mars waarop de poolkappen van de planeet duidelijk zichtbaar zijn. Recentelijk speelde de ruimtetelescoop nog een rol in het onderzoek naar "mysterieuze pluimen":https://www.nemokennislink.nl/publicaties/mysterieuze-pluimen-op-mars-gezien die op de planeet waren waargenomen.
NASA and The Hubble Heritage Team (STScI/AURA) via media commons, public domain

Reparaties in de ruimte

Zelfs foto's van de Hubble-telescoop zelf zijn mooi. Hier is hij gekoppeld aan de Spaceshuttle, tijdens een van de reparatiemissies. De Zwitserse astronaut Claude Nicollier is in het midden te zien, vastgemaakt aan een robotarm. In totaal kreeg de ruimtetelescoop vijf van deze servicebeurten, waarbij apparatuur werd vervangen door modernere versies.

Telescoop met een brilletje

De Hubble-telescoop is misschien wel de meest succesvolle PR-machine ooit voor de wetenschap. "De prachtige beelden zorgden voor een enorme promotie van de wetenschap", zegt Claude Nicollier, de Zwitserse astronaut die in de jaren ’90 eigenhandig aan Hubble sleutelde, ruim 500 kilometer boven de aarde. Maar die mooie foto's waren niet mogelijk geweest zonder zijn 'bril'. Toen de telescoop op 24 april 1990 werd gelanceerd bleek hij namelijk onscherpe beelden te maken. "Kennislink spreekt":https://www.nemokennislink.nl/publicaties/hubble-telescoop-viert-25-jaar-in-de-ruimte ter gelegenheid van het 25-jarige jubileum van Hubble met een van de astronauten die de ruimtetelescoop repareerde.