Schelden doet volgens het spreekwoord misschien geen pijn, maar kan wel verwoestende effecten hebben. Wat beweegt de pestkop om zijn klasgenoot dood te zwijgen of met propjes te bombarderen? En wat kunnen we tegen pesten doen?
Wat beweegt de pestkop om zijn klasgenoot dood te zwijgen of met propjes te bombarderen? Socioloog René Veenstra en zijn collega’s van de Rijksuniversiteit Groningen doen daar onderzoek naar. Hoewel sommige pestkoppen gewoon onhandig zijn, is pesten vaak ook strategisch gedrag: pesten maakt populair, maar niet bijzonder geliefd; en dat weten pestkoppen maar al te goed. Het slachtoffer wordt zorgvuldig uitgekozen.
—
Pestkop pest om populair te worden
Pestkoppen, verdedigers en slachtoffers
200 miljoen gepeste kinderen
Scholen zouden meer aandacht moeten besteden aan pesten. Belangrijk is dat niet alleen pestkoppen en slachtoffers worden aangesproken, maar dat de hele klas bij het probleem wordt betrokken. Dit stelt een groep internationale wetenschappers die onlangs bijeen kwam om pesten te bestuderen. Zij hebben een Verklaring tegen Pesten onder Kinderen en Jongeren opgesteld.
—
'Spijt!', een aanrader voor elke leraar
200 miljoen gepeste kinderen
19 april: Dag tegen pesten
Klassikale aanpak van pesten werkt
Pesten is nooit gezond; pesten los je op in de groep
Het nieuwe pesten
Het kon niet uitblijven. De toegenomen mogelijkheden op internet leiden tot hele nieuwe vormen van pesten. De eerste voorzichtige onderzoeksresultaten van een grootschalig onderzoek naar cyberpesten liegen er niet om: 24% van de basisschoolleerlingen en bijna 1 op de 5 brugklassers is het slachtoffer van cyberpesten.
—