In de nieuwe cruiser-klasse van de World Solar Challenge behaalde de TU Eindhoven een knappe overwinning. De zegevierende zonneauto Stella was niet alleen snel maar ook zo comfortabel dat passagiers achterin kaartten en zelfs in slaap vielen.
Het comfort van een gezinsauto en de snelheid van een racemonster. Dat is de kracht van zonneauto Stella, die 22 studenten van de TU Eindhoven bouwden. “Onze auto was niet alleen snel, maar ook robuust en comfortabel. Daarom scoorden we in het juryrapport en lieten we de concurrentie achter ons. Wij hebben laten zien dat je heel goed een gezinsauto op zonne-energie kan maken. Door de eerste plaats wordt dat onderstreept”, zegt teamlid Wouter van Loon.
Het Eindhovense team streed tegen zeven anderen in de nieuwe cruiser-klasse. Daarbij ging het niet alleen om tijdsduur, maar ook om het jury-oordeel. Zij keken onder meer naar het aantal inzittenden tijdens de wedstrijd, comfort en het bijladen van het elektrisch net. Stella kwam als tweede over de finish maar won door het positieve juryrapport de klasse. Eerder won Nuna7 van de TU Delft al de Challenger-klasse. De World Solar Challenge wordt sinds 1987 iedere twee jaar in Australië gehouden.
Slapen
“Wij reden van alle deelnemers de meeste kilometers met drie of meer inzittenden. Het was erg aangenaam in de auto. Bij sommige concurrenten reed er vaak maar een iemand. Bovendien moesten veel bestuurders heel onhandig instappen en zaten ze ongemakkelijk. Wij hebben onderweg zelfs achterin gekaart en geslapen. We hadden ook een slimme luchthapper voorop, waardoor het binnen aangenaam was zelfs toen we door de woestijn reden”, zegt Van Loon, die zich bezig hield met de logistiek van de auto.
In totaal legde Stella drieduizend kilometer af van Darwin naar Adelaide met een gemiddelde van 67 kilometer per uur. “We hebben zelfs even 120 kilometer per uur gereden. We bleven maar energie over houden, daardoor konden we flink gassen. We hadden zoveel power en alles werkte heel goed.” Het team heeft een keer een band vervangen en een losgetrild schroefje van een zonnepaneel vastgemaakt. “Verder was er geen tegenslag, dus eigenlijk was het een lange, saaie rit”, zegt hij lachend.
Kenteken
Stella heeft een Nederlands kenteken gekregen, waardoor de auto zelfs de openbare weg op mag. “Daar zijn we bijzonder trots op en we hopen dat mensen inzien dat een gezinsauto echt op zonne-energie kan rijden.” Vanaf 28 oktober presenteert het team de wagen op de Singapore International Energy Week. Daarna rijden de teamleden met Stella langs Nederlandse middelbare scholen. “Zodat scholieren zien hoe interessant techniek is.”
Maar is dat niet veel te ambitieus? In Nederland is het toch lang niet zonnig genoeg? “In Nederland is voldoende zon om zeventig kilometer per dag te rijden. Gemiddeld rijden automobilisten zo’n 38 kilometer per uur. Als je ver weg moet of in het donker rijdt, kan je de accu ook elektrisch opladen en daarna 430 kilometer afleggen. In Australie reden we gemiddeld niet zo hard, maar dat was vooral strategie omdat we daar heel veel kilometers achter elkaar reden. In Nederland kan je zo de snelweg op en 120 kilometer per uur rijden. Kortom, Stella heeft mogelijkheden genoeg!”