Naar de content

Ook nutteloze kennis is waardevol

Embryo-modellendebat: nuttig onderzoek

Stijn Schreven

Onderzoek met embryo-modellen is waardevol, ook als het geen ‘nuttige’ resultaten oplevert. Beter begrijpen hoe leven ontstaat, is van onschatbare culturele waarde.

22 januari 2025
Serie: Embryo-modellendebat

Onderzoek op menselijke embryo’s is in Nederland maar heel beperkt toegestaan. Daarom maken onderzoekers modellen van een embryo in het lab, ontwikkeld uit bijvoorbeeld huidcellen van een volwassen mens. Zo hopen ze meer te leren over de allervroegste menselijke ontwikkeling, hoe erfelijke ziektes ontstaan en waarom sommige vrouwen niet zwanger kunnen worden. Sommige embryo-modellen die in het lab gemaakt worden, gaan steeds meer op echte embryo’s lijken. Wat vinden Nederlanders ethisch gevoelig bij onderzoek naar embryo-modellen en welke waarden en argumenten spelen daarbij een rol? In deze serie bespreken we 14 veelgehoorde argumenten voor en tegen het kweken van verschillende embryo-modellen voor onderzoek. In deze aflevering een voorargument: beter begrijpen is een doel op zich.

Stel je voor dat je iets nieuws leert, zonder dat het direct een probleem oplost. Is dat dan verloren tijd? Onderzoek met embryo-modellen roept een vergelijkbare vraag op: wat als dit onderzoek niet leidt tot praktische toepassingen zoals nieuwe medicijnen of vruchtbaarheidsbehandelingen? Is het dan nog steeds waardevol?

Filosoof Bertrand Russell zou volmondig ‘ja’ zeggen. Hij was een groot voorstander van ‘nutteloze kennis’ – kennis die op het moment van leren geen directe praktische waarde lijkt te hebben, maar die waardevol is puur omdat ze ons inspireert en verrijkt. Volgens Russell maakt juist dit type kennis ons leven betekenisvoller.

Of onderzoek met embryo-modellen uiteindelijk leidt tot praktische toepassingen, maakt volgens Russell niet zoveel uit. Want onderzoek dat nu niets oplevert, kan ons later helpen op manieren die we nu nog niet zien. En zelfs als onderzoek met embryo-modellen nooit leidt tot praktische toepassingen, kan het ons inzichten verschaffen in iets veel groters – in het leven zelf.

Nutteloos

Het idee dat onderzoek ‘nuttig’ moet zijn, is zo diepgeworteld in onze samenleving dat het nauwelijks wordt bevraagd. Bij het samenstellen van onderzoeksagenda’s lijkt het logisch om het onderzoek dat tastbare resultaten oplevert, zoals nieuwe medicijnen of technologieën, als het meest waardevolle te beschouwen. De waarde van kennis wordt dan gekoppeld aan economische waarde. Maar dat hoeft - zeker in de wetenschap - niet de maatstaf te zijn.

We zouden in plaats daarvan ook aandacht kunnen hebben voor de culturele betekenis van kennis. Onderzoek naar embryo-modellen gaat niet alleen over het vinden van oplossingen, maar raakt aan grotere vragen zoals: wat is de oorsprong van leven? Zulke kennis gaat verder dan onmiddellijke praktische behoeften. Het zorgt ervoor dat we ons leven in een breder perspectief kunnen plaatsen.

Denk er maar eens over na: dankzij het besef dat jouw leven begint met één enkele cel, ben je opeens verbonden met de allereerste cel die miljarden jaren geleden ontstond. Dat roept vragen op over onze plek in de natuur en wat het betekent om mens te zijn. Russell noemde dit soort inzichten ‘nutteloze kennis’ omdat ze niet direct toepasbaar zijn. Toch zag hij hierin een onschatbare waarde, omdat dit soort kennis ons helpt om ons leven betekenis te geven.

Vertragen

Het grootste voordeel van ‘nutteloze’ kennis, volgens Russell, is dat het je dwingt om even stil te staan. Het voorkomt dat je meteen in de actiestand schiet. In plaats van snel te handelen en oplossingen te zoeken voor praktische problemen, ontwikkel je een ‘contemplatieve houding’. Je leert met aandacht reflecteren op vragen die niet direct met je dagelijks leven te maken hebben.

Volgens Russell staan we momenteel te veel in de oplossingenmodus. Dat zie je overal: bij artsen, leerkrachten en wetenschappers. Zodra het ene probleem is opgelost, dient het volgende zich alweer aan. Wetenschappers vinden oplossingen voor ziektes, maar ontdekken tijdens hun zoektocht vaak nieuwe problemen die ook weer opgelost moeten worden. Russell waarschuwt dat we in onze ondoordachte zoektocht naar snelle oplossingen vaak juist meer lijden veroorzaken. Het leven zit altijd vol pijn, maar volgens hem is het lijden vandaag de dag groter dan in de twee eeuwen daarvoor.

Wat we echt nodig hebben, zegt Russell, is de moed om ‘nee’ te zeggen tegen onrealistische oplossingen en de wijsheid om lijden draaglijker te maken door het in een breder perspectief te plaatsen. Soms is het beste medicijn niet een pil waarmee de pijn verdwijnt, maar een verhaal dat ons helpt om pijn betekenis te geven. Onderzoek naar de oorsprong van het leven, bijvoorbeeld via embryo-modellen, kan daaraan een waardevolle bijdrage leveren.

Bertrand russell

Bertrand Russell (1872-1970) was een Britse filosoof die schreef over logica en veel andere onderwerpen.

Nationaal archief, publiek domein

Wat vind jij?

Misschien spreekt deze boodschap van Russell over de waarde van ‘nutteloze’ kennis je aan, maar vanuit het standpunt van effectief altruïsten en utilitaristen zijn er kritische vragen bij te stellen. Daar gaan we in de volgende aflevering van deze serie dieper op in.

Wil je ook meepraten? NEMO Kennislink organiseert op 7 februari 2025 een dialoog over de argumenten die in deze serie besproken worden.

Welke argumenten vind jij belangrijk om regels en wetten te bepalen? Zet ze in volgorde in de peiling hieronder door te slepen met je muis.

Poll
Poll

Welke argumenten vind jij belangrijk? Zet op volgorde

ReactiesReageer