Na het succes van de natuurfilm The Ancient Woods in Litouwen, is de film nu ook in Nederlandse bioscopen te zien. De film is uniek, omdat deze uitsluitend is voorzien van natuurgeluiden; geen commentaar, geen muziek. Het werk van bioloog en filmmaker Mindaugas Survila neemt je in bijna anderhalf uur een etmaal mee door een Litouwens oerbos. Survila heeft tien jaar over de film gedaan, maar het is de tijd en moeite meer dan waard.
Bijna een jaar geleden stuitte ik tijdens een wandeling naar de hoogste top van een Caribische vulkaan op een kolibrienestje met twee piepkleine eitjes. Na een paar foto’s gemaakt te hebben, bleven we een tijdje op afstand zodat de moederkolibrie kon broeden. We hebben een minuut of twintig verwonderd zitten kijken hoe één klein vogeltje heen en weer vloog.
Datzelfde gevoel van verwondering kreeg ik bij het kijken van The Ancient Woods. Door de eerste ‘beelden’ van complete duisternis en stilte, die langzaam overgaan in een kalm onderwaterbeeld, brengt de film je gelijk in een serene soort ‘trance’. Wanneer de muziek en het commentaar uit blijft, zorgt dit voor een bijzondere focus zoals je die kan ervaren bij een wandeling door een stil bos.
Eigen onderzoeker
Doordat er geen stem is die je vertelt wat er gebeurt, blijf je nieuwsgierig. Wat is dat? Wat gaat hij doen? Dat geeft een kinderlijk gevoel van verwondering voor de natuur. Wanneer je dan door hebt wat er gebeurt in beeld, krijg je daar een soort eureka-gevoel bij. In plaats van de welbekende Attenborough-stem die je bij het handje neemt en vertelt wat je ziet en wat je moet zien, moet je het nu zelf uitvinden.
Hierdoor is het niet een film die je tijdens het koken op de achtergrond aan kan zetten; je moet echt je aandacht erbij houden. Je kan bijna zelf een dialoog bedenken bij de beelden. Dat maakt het waarschijnlijk voor wat jongere natuurliefhebbers leuk, want het maakt de dieren menselijk. Bijvoorbeeld een grote vogel in een nest die zijn liggende maatje achter zijn oren kriebelt, waarna de vogel zich vervolgens demonstratief neerploft in het nest, alsof hij zeggen wil: ‘Nu is het mijn beurt.’.
De afwezigheid van commentaar zorgt naast verwondering ook voor spanning: je hebt echt geen idee wat er gaat gebeuren. Een beeld van een lege besneeuwde weide, je wacht en anticipeert op actie, of een bijzonder beeld, en soms gebeurt er na het wachten… helemaal niks. Dit soort momenten geeft de film iets verfrissends, omdat er zoiets anders gebeurt dan je verwacht had.
Hoog screensavergehalte
Hoewel de film een kalmte met zich meebrengt die normaal ver te vinden is in traditionele, vaak sensationele natuurdocumentaires, zorgt dit soms ook voor een vrij hoog screensavergehalte. Een veel te lang beeld van mugjes die het beeld in en uit zoemen doet denken aan de welbekende bubbels die in het beeld van een onaangeraakte computer zweven.
Dit effect wordt aangewakkerd door de natuurgeluiden, die soms zo versterkt worden dat het lijkt alsof je in een meditatieklasje met mood-sounds terecht bent gekomen. Naar mijn mening voelen sommige scènes hierdoor net wat te gemaakt aan, wat lijnrecht tegenover het ‘echte’ van de rest van de film staat.
De film bestaat uit veel indrukwekkende close-ups, waardoor je het gevoel hebt dat je als mens de indringer bent die naar een intiem moment kijkt, of zelfs verstoort. Dit gevoel van de mens als indringer wordt versterkt wanneer een man kort in beeld komt op ongeveer tweederde van van de film. Hij hoort daar niet thuis! Misschien was dat juist het idee van de filmmaker. Het had alleen van mij niet gehoeven; de dieren alleen zijn genoeg en de man zorgt alleen maar voor een sfeerverstoring.
De simpele beelden zijn enorm effectief en cinematografisch sterk. Het zijn de dingen die je zelf in de natuur met je eigen ogen ziet, maar waarvan je de schoonheid bijna nooit met een camera weet vast te leggen. Bijvoorbeeld een spinnenweb in mooi ochtendlicht, de waterdamp die van een boomstronk komt in dezelfde vroege ochtend. Mijn favoriete deel was het slow-motion-beeld van een nest enorme zwarte ooievaars die een stapel kikkers naar binnen werken. Dat zijn de dingen die je normaal niet ziet.
Storytelling
Vertelt het een verhaal? Ja en nee. Het is op chronologische volgorde in elkaar gezet, waardoor je een totaalplaatje krijgt van hoe het is om gedurende 24 uur het leven in een bos mee te maken. Je merkt niet dat het tien jaar heeft gekost om de film te maken. Aan de ene kant zijn er beelden die steeds terugkomen en een korte verhaallijn lijken te volgen, maar soms zijn er beelden die compleet los staan van de rest van de film en weinig toevoegen behalve mooi zijn. Dat is verwarrend, want je verwacht dat het nog ergens heen gaat, en dat doet het niet.
Het begin van de film geeft je een feelgood-gevoel, maar het is goed dat de film niet langer dan anderhalf uur is: tegen het einde van de film was ik wel weer toe aan wat actie. De film is een heel fijne korte afwisseling van snelle sensatie-TV. Zeker aan te raden dus.