Het team achter de zonneauto Stella was al succesvol op de Solar Challenge 2013, maar sleepte vorige week ook nog een Crunchies Award in de wacht. Met het winnen van deze technologieprijs versloegen de studenten van de Technische Universiteit Eindhoven bedrijven als Apple en SpaceX.
“We waren euforisch, dit is echt geweldig. Wie wint er nu een prijs waar zulke grote bedrijven voor genomineerd zijn?” zegt Tommie Perenboom, student aan de Technische Universiteit Eindhoven en lid van het studententeam.
Elk jaar worden de Chunchies Awards uitgereikt, door sommigen de ‘Oscars van Silicon Valley’ genoemd. Iedereen kon van te voren via internet stemmen op zijn of haar favoriete technologische ontwikkeling, applicatie of _start-up_-bedrijf. Afgelopen donderdag ontvingen de winnaars hun beeldjes tijdens een groot evenement in San Francisco.
Supertrots
In de categorie ‘Beste technologische ontwikkeling’ ging de eerste prijs niet naar Apple voor haar betaalsysteem of naar SpaceX voor een raket en ook ruimtevaartorganisatie ESA greep mis met haar Rosetta-missie. Het waren de Nederlandse makers van Stella, de eerste gezinsauto ter wereld die volledig op zonne-energie rijdt, die naar huis gingen met de prijs.
Stella werd geheel ontwikkeld door studenten en won in de zogenoemde _cruiser_-klasse van de World Solar Challenge 2013 die iedere twee jaar in Australië wordt gereden. Het team was niet aanwezig bij de met glamour overgoten prijsuitreiking, maar volgde de gebeurtenissen via de livestream. “Uiteindelijk hoorden we om vier uur ‘s nachts dat we hadden gewonnen”, zegt Perenboom. “We zijn supertrots.”
Op weg naar een échte gezinsauto
De Chrunchie levert vooral erkenning voor het project op, aldus Perenboom. Een geldbedrag is er niet aan verbonden. “De prijs laat zien dat mensen geloven in de technologie achter ‘s werelds eerste gezinsauto op zonne-energie”, zegt hij.
Stella biedt plek aan vier personen en heeft een dak dat compleet bestaat uit zonnepanelen. De energie van het dak stroomt naar accu’s en de elektromotoren in de wielen. De studenten waren tijdens de Solar Challenge vooral trots op het feit dat de auto een Nederlands nummerbord heeft en dus gewoon de weg op mag.
Toch zal het nog even duren voordat we in dergelijke zonne-auto’s rijden, ook al laat Stella volgens de makers zien dat ze bij normaal gebruik het grootste deel van het jaar meer energie produceert dan verbruikt. “Stella is waarschijnlijk de eerste in een lange reeks zonne-auto’s die we ontwerpen en we proberen eerst dichterbij onze ‘droomauto’ te komen”, zegt Perenboom. “Pas daarna kun je gaan denken aan de productie van zo’n wagen.”
Stella 2.0
Inmiddels is het team druk bezig met de voorbereidingen voor de Solar Challenge 2015 die in oktober in Australië wordt gereden. Er komt een nieuwe en verbeterde versie van Stella die de studenten op 2 juli onthullen.
De actieradius van Stella is een respectabele zevenhonderdvijftig tot achthonderd kilometer, inclusief opladen onderweg. De nieuwe wagen moet maar liefst vijftienhonderd kilometer kunnen rijden. Daarna zijn de batterijen leeg en is er enkel nog de zonne-energie ‘over’. “We rijden dan nog maar veertig of vijftig kilometer per uur “, zegt Perenboom.
Daarnaast kijken de studenten naar de aerodynamica en proberen ze het design te verbeteren, zowel aan de buiten- als de binnenkant. “Stella had bijvoorbeeld een ledstrip aan de binnenkant die aangaf in welke richting je rijdt, we proberen die lampjes nu meer functionaliteit te geven, bijvoorbeeld met waarschuwingen”, zegt Perenboom.
Veel meer wil Perenboom niet zeggen over de nieuwe zonnewagen, ze willen natuurlijk niets prijsgeven voor de concurrentie die Stella dit jaar van de troon wil stoten.