Het coronavirus heeft niet alleen effect op onze gezondheid, maar ook op ons Googlegedrag. Als onderzoeker met een grote liefde voor data bekeek ik de afgelopen weken hoe wij door de coronacrisis anders zoeken op internet.
Tot een paar weken geleden had ik niet de indruk dat het nieuwe coronavirus een grote invloed op mijn leven zou hebben, en toen ineens was het allemaal anders. Ik woon in Wenen, en daar werden in vrij snelle opeenvolging een aantal maatregelen ingevoerd: eerst gingen de scholen en universiteiten dicht, een paar dagen later moest iedereen thuis werken en gingen ook alle winkels dicht. Nu moeten we in de supermarkt zelfs een mondkapje dragen.
Toen de eerste maatregelen werden ingevoerd wist niemand wat te verwachten van de komende tijd, iets als dit was immers nog nooit gebeurd, en daarom gebeurden er vreemde dingen. Net als in Nederland werd er hier in Oostenrijk bijvoorbeeld massaal toiletpapier, handalcohol en ingeblikte groente gekocht.
Googlen in tijden van corona
Ik zit nu al drie weken in zelfisolatie in een kamertje van vier bij vier, doe al mijn werk thuis en spreek met niemand af. De maatregelen die door de overheid zijn doorgevoerd hebben dus een grote invloed op mijn leven, en dat geldt zeker ook de mensen om mij heen. Mijn werk en mijn hobby is het analyseren van allerlei data, en ik was daarom benieuwd of ik ook in data duidelijk terug kon zien wat voor veranderingen het coronavirus teweeg heeft gebracht. Mijn familie woont in Nederland, en hebben deze periode dus anders ervaren dan ik. Dat maakte mij ook nieuwsgierig naar de verschillen tussen landen.
Een groot deel van ons leven is tegenwoordig digitaal, daarom heb ik naar veranderingen in Google zoekresultaten gekeken. In die resultaten zie je inderdaad grote veranderingen in de afgelopen weken, en die veranderingen vallen samen met de maatregelen die de verschillende overheden hebben ingevoerd. Sommige veranderingen waren hetzelfde in alle landen: in bijna elk land hamsterden mensen toiletpapier, werd er duidelijk meer YouTube gekeken en zochten mensen manieren om digitaal video contact te houden. Grappig genoeg waren er ook duidelijk verschillen tussen landen. Waar in ieder land meer video’s op YouTube worden gezocht, wordt er maar in een paar landen meer naar “adult entertainment” video’s gezocht. Daarnaast lijkt het dat er in bepaalde landen een sterkere toename aan bezorgde maaltijden te zijn dan andere, en is ook niet ieder land even bang dat het coronavirus het einde van de wereld is.
Wil je de resultaten van specifieke zoektermen zien, die vind je hier:
03:03 “Toilet paper”
04:30 “PornHub”
05:33 “YouTube”
06:03 “End of the World”
06:50 “Barber”
07:44 “Cut Your Own Hair”
08:17 “Takeaway”
09:12 “Amazon”
09:49 “Thermometer”
10:17 “Zoom”
Natuurlijk is het vervelend dat we door het coronavirus thuis moeten blijven, maar zorg voor je eigen gezondheid en die van anderen dat je de regels van de overheid blijft volgen. Ik probeer zelf het beste te maken van de situatie door verschillende projecten weer op te pakken, zoals het maken van YouTube-video’s. Natuurlijk heeft deze video een grappige ondertoon, en ik hoop dat ik daarmee de dag van een paar mensen weer net wat beter kan maken. Als we elkaar allemaal een beetje helpen komen we er samen beter uit!