Door zout te strooien zorgt Rijkswaterstaat er in de winter voor dat ons drukke wegennet berijdbaar blijft. Hoe is die gladheidsbestrijding in ons land eigenlijk geregeld?
Keukenzout is niet alleen lekker om over je eten te gooien, of om de rand van je cocktailglas mee te versieren, het spul houdt ook de wegen veilig in winterse omstandigheden. Iedereen kent wel het beeld van vrachtwagens met oranje zwaailichten en een spoor van zout erachter, die uitrukken als er een koude nacht (of dag) aankomt.
De 3300 kilometer aan snelwegen in ons land vallen, samen met enkele grotere N-wegen, onder de verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat. De dienst monitort de wegen en beheert de zoutopslagloodsen en de strooiers. Het daadwerkelijke strooien wordt uitbesteed aan aannemers met hun vrachtwagens, maar het besluit óm te gaan strooien ligt bij Rijkswaterstaat (dat hierover een informatieve website heeft). Voor lokale wegen zorgen provincies en gemeenten, en op enkele plaatsen een waterschap.

Rijkswaterstaat zet maximaal 577 strooiwagens in.
RijkswaterstaatZit er nog ontwikkeling in hoe we het berijdbaar houden van de wegen in ons land aanpakken? Zeven vragen over gladheidsbestrijding aan Jan Rients Slippens van Rijkswaterstaat en Marc Eijbersen van kennisplatform CROW.