Snellezen gaat ten koste van tekstbegrip5 februari 2016Snellezen gaat ten koste van tekstbegripVeel te lezen, maar te weinig tijd? Snellezen is wellicht een oplossing, zo dacht de BBC. NEMO Kennislink zocht eerder al uit hoeveel zin zulke methodes hebben. Weet je na afloop nog wel wat je geleze...
Sneller lezen dankzij een app: feit of fabel?16 december 2022Sneller lezen dankzij een app: feit of fabel?Hulpmiddelen om sneller te lezen zijn volgens de bedenkers altijd wetenschappelijk onderbouwd. Is dat ook echt zo? We vragen het leesonderzoeker Arnout Koornneef.
Lees je beter van scherm of papier?15 november 2018De voor- en nadelen van tablets en laptops in het klaslokaalLeren kinderen met scherm en toetsenbord net zo goed lezen en schrijven als met pen en papier? Hoewel digitale leermiddelen ook positieve effecten hebben, lijken de gevolgen voor tekstbegrip zorgwekke...
Nieuwe leesbaarheidsformule voor begrijpelijke teksten5 april 2018Nieuwe leesbaarheidsformule voor begrijpelijke tekstenEen tekst wordt niet begrijpelijker als je enkel woorden en zinnen inkort. Het is belangrijker dat je bekende woorden gebruikt, en dat je grammaticale eenheden bij elkaar zet. Dat blijkt uit promot...
Niet leuker, wel makkelijker!17 oktober 2014Over de begrijpelijkheid van leerboektekstenUitgevers van schoolboeken doen vaak hun uiterste om teksten op te leuken met vrolijke plaatjes en spannende verhalen. Maar leerlingen zitten daar helemaal niet op te wachten. Die willen gewoon een ma...