“Hoe kunnen we samen werken aan een maatschappelijk verantwoord energiesysteem?”
Wie:
Elisabeth van de Grift
Wat:
Antropoloog
Waar:
Technische Universiteit Delft
Studie:
Bachelor Journalistiek, Master Culturele antropologie (beide in Utrecht).
Promotie gaat over:
Hoe besluitvorming van controversiële energieprojecten tot stand komt en specifiek: hoe gaan initiatiefnemers van deze projecten om met omwonenden die hier tegen zijn?
*
Ik koos dit vakgebied omdat:
* Met antropologie bestudeer je eigenlijk waarom mensen doen wat ze doen; dit vakgebied stelt me in staat om mijn nieuwsgierigheid de vrije loop te geven.
Geboren:
in 1984.
Leukste aan wetenschapper zijn:
Het doen van empirisch onderzoek: bij mensen aan tafel schuiven en vragen stellen alsof je ze al jaren kent. En daarna (zoals mijn supervisor zou zeggen) chocolade proberen te maken van de praktijk met behulp van theorie. En samenwerken met andere wetenschappers (waaronder de mensen uit het project waar ik deel van uit maak). En… eigenlijk kan ik nog wel even doorgaan met dit lijstje…
*Meest bijzondere moment als wetenschapper: * Begin dit jaar interviewde ik een initiatiefnemer van een windpark. Na afloop nodigde hij me uit voor een kijkje bij ‘zijn’ turbines, die op een steenworp afstand stonden van waar het interview was. Aangekomen bij de voet van de turbine, kreeg ik een helm op en stapten we de machinekamer binnen, waar je letterlijk de opgewekte kilowatts door de kabels hoort razen. Eenmaal weer buiten zag ik in de verte een rij woningen staan, volgens de initiatiefnemer woningen van tegenstanders waar hij tijdens het interview over vertelde. Dan sta je ineens middenin datgene waar je onderzoek naar doet en worden de dilemma’s voelbaar: indrukwekkende innovaties als duurzame energietechnologieën aan de ene kant en op een steenworp afstand mensen voor wie deze innovaties staan voor een pijnlijke verandering van hun omgeving, en grote onrust en zorgen met zich meebrengen.
Moeilijkste aan wetenschapper zijn:
Alle verschillende ballen die je in de lucht moet weten te houden. Promotieonderzoek doen is een goede oefening in leren wat wel en niet prioriteit heeft voor jouw eigen onderzoek.
Hobby’s:
Ik houd er van om creatief bezig te zijn, wat ik precies doe verschilt van tijd tot tijd. Soms is dat door middel van video, fotografie of schilderen, soms kan ik avonden achtereen patronen en figuurtjes droedelen.
Wat hoop je met bloggen voor Faces of Science te bereiken:
Laten zien dat je als promovendus veel meer doet dan alleen maar ‘achter je bureau’ zitten. Dat je als antropoloog ook heel goed in Nederland onderzoek kunt doen en dat er op een technische universiteit meer gebeurt dan ‘alleen’ onderzoek naar technologische innovaties.
Wie is je grote voorbeeld:
Er zijn enorm veel mensen voor wie ik bewondering heb. Bijvoorbeeld vriendinnen die besluiten het roer helemaal om te gooien of science fiction-schrijvers zoals Ursula K Le Guin, voor het creëren van rijke alternatieve werelden die je aan het denken zetten. Laatst had ik het met mijn moeder over mijn opa en oma, zij waren beiden verzetsstrijders in de Tweede Wereldoorlog: mijn opa bracht op z’n motorfiets voedsel naar onderduikadressen en mijn hoogzwangere oma bracht post rond voor de ondergrondse. Zo ongelofelijk dapper.
Wat wilde je worden toen je 7 was:
Dat zou ik niet meer weten, maar op mijn twaalfde wilde ik niets liever worden dan straaljagerpiloot. Of helikopterpiloot. Maar ik had slechte ogen dus dat feest ging niet door.
En toen je 17 was:
Journalist, daarom ben ik na de middelbare school ook eerst journalistiek gaan studeren. Mijn allereerste interview heb ik trouwens gehouden met één van de eerste Chinook-piloten van Nederland.
Leukste reactie op je onderzoek:
“Ooh dus jij gaat ontwikkelaars helpen om projecten er door te duwen?”. ‘Leukste’ is hier niet de juiste omschrijving, maar het is een reactie die ik vaker hoor. In dit specifieke geval zei een tegenstander van een windpark dit tegen me toen ik diegene uitnodigde voor een interview. Met ons project RESPONSE willen we juist verschillende perspectieven en processen (beter) begrijpen, zodat we daar allemaal gezamenlijk van kunnen leren en naar een maatschappelijk verantwoord energiesysteem toe kunnen.
Ik en de media
Artikel over Faces of Science in Delta