"Hoe zorgen we voor een goede start voor meertalige kinderen?"
Wie:
Anne-Mieke Thieme
Wat:
Taalwetenschapper
Waar:
Universiteit van Amsterdam
Studie:
Research Master Taalwetenschappen (Universiteit Leiden) en Leiden University College
Promotie gaat over:
Ik onderzoek hoe peuters met elkaar spelen op de kinderopvang. Ik wil weten of het daarbij nog uitmaakt welke taal ze van huis uit spreken en hoe goed ze Nederlands kunnen.
Ik koos dit vakgebied omdat:
Taal een ontzettend belangrijk onderdeel van ons leven is. Het is wat ons lijkt te onderscheiden van andere dieren. Het is hoe we communiceren, emoties uitdrukken, gedachten delen. Het is daarnaast een manier om je identiteit uit te drukken. Taal heeft ook invloed op ons succes. De taalontwikkeling van jonge kinderen is voorspellend voor hoe ze het later doen. Wat er in die eerste 1000 dagen gebeurt is cruciaal. Dus investeren in de ontwikkeling van het jonge kind is de beste onderwijsinvestering die je kunt doen (ook volgens Nobelprijswinnaar James Heckman). Ik hoop een steentje bij te dragen aan kansengelijkheid door te bestuderen hoe jonge kinderen zich ontwikkelen en na te denken over hoe we die ontwikkeling het beste stimuleren.
Geboren:
21 september 1995 in Wageningen
Leukste aan wetenschapper zijn:
Nieuwe dingen leren en ontdekken! Het is een geweldig gevoel als puzzelstukjes op hun plaats vallen of als je een nieuw stukje van de puzzel ontdekt. Ik word er enthousiast van als we de wereld een beetje beter leren begrijpen. Vooral als ik die kennis gebruik om de wereld mooier te maken. Ook hou ik van de afwisseling in mijn werk: onderzoek uitdenken, pedagogisch medewerkers interviewen, vragenlijsten uitzetten, observeren op kinderopvanglocaties in heel het land, college geven, lezingen bijwonen, reizen naar het buitenland om een congres te bezoeken, bijdragen aan een studiemiddag of meehelpen met het karaoke-experiment van mijn collega’s bij Lowlands Science. Het is ook fijn dat er binnen de wetenschap alle ruimte is om onzeker te zijn, dingen in twijfel te trekken en eerlijk te zijn over wat we wel en niet weten.
Meest bijzondere moment als wetenschapper:
Als anderen iets aan je onderzoek blijken te hebben. Bijvoorbeeld als ze je onderzoek gebruiken in de samenleving of bij de overheid. Bijvoorbeeld de Toolbox Meertaligheid in de Kinderopvang, waar ik samen met mijn collega’s van Project MIND aan heb meegewerkt. Van medewerkers op de kinderopvang hoor ik dat ze de toolbox heel nuttig vinden. Dat geeft me veel voldoening. Of toen ze me vroegen mee te denken over het vertaalbeleid van de gemeente Den Haag op basis van mijn masterscriptie. Welke informatie moesten ze vertalen voor bewoners, en naar welke talen? Of wanneer ons MIND-onderzoek over meertalige kinderopvang naar de Minister van Sociale Zaken ging en nu resulteert in een wetswijziging. Dit is tegelijkertijd ook spannend. Want ik wil het zo goed mogelijk doen, en duidelijk advies geven. Maar in de wetenschap is ook veel nog onduidelijk!
Moeilijkste aan wetenschapper zijn:
Er is zoveel om te onderzoeken, maar er zit maar zoveel uur in een dag en er is lang niet voor alles geld. Ik wil heel graag een echt groot, goed opgezet, langlopend onderzoek uitvoeren! En de wetenschap moet veel toegankelijker zijn. Het is frustrerend dat veel achter betaalmuren zit. Wetenschappers hebben of krijgen vaak geen tijd om hun onderzoek toegankelijk te maken. Ook vind ik het jammer dat mensen veel mensen denken dat wetenschap ondoorgrondelijk of niets voor hen is.
Hobby’s:
Koken, goede gesprekken met vrienden, muziek, sporten, spelletjes doen.
Wat hoop je met bloggen voor Faces of Science te bereiken:
Ik wist heel lang zelf niet wat je met Taalwetenschappen kan doen. Of waar taalkundig onderzoek überhaupt over gaat, en hoe breed het vakgebied is. Daar wil ik door te bloggen een inkijkje in geven. Ik werk op de afdeling Nederlands en lees in de media dat de studie Nederlandse Taal en Cultuur overal leegloopt. En dat terwijl je er zoveel interessants en relevantst mee kan doen. Bijvoorbeeld op het gebied van Nederlands als tweede taal, taalbeleid, taal en identiteit, dialecten, jongerentaal, taalverandering, accenten, taalonderwijs…
Wie is je grote voorbeeld:
Medewerkers in de kinderopvang en leerkrachten, die zich onvermoeibaar inzetten voor kinderen. We moeten hen meer waarderen (en betalen)!
Wat wilde je worden toen je 7 was:
Juf
En toen je 17 was:
Ik had geen flauw idee.
Leukste reactie op je onderzoek:
De enthousiaste reacties van ouders en medewerkers op de kinderopvang. Ik hoor vaak dat ze heel blij zijn dat wij het onderwerp onderzoeken. Het houdt hen bezig en ze vinden het belangrijk en interessant. Ontzettend fijn om een (klein) steentje bij te dragen, dat geeft me heel veel energie!
Ik en de media:
Podcast Kletsheads over meertalige kinderen op de kinderopvang
RTV Discus Zaterdag Live: stamtafelgesprek over meertaligheid in Den Haag
Podcast ‘Over taal gesproken’ (INT en Onze Taal)
Panellid Meertaligheid in Dagopvang vanuit De Balie
Panellid Meertaligheid in Den Haag bij de Bibliotheek Den Haag
Interview over “samenspel”: en over welbevinden van meertalige kinderen voor Toolbox Meertaligheid in de Kinderopvang