"Een niet-te-hacken quantuminternet, de toekomst of toekomstmuziek?"
Wie:
Sophie Hermans
Wat:
Experimenteel Natuurkundige
Waar:
QuTech, TU Delft
Studie:
Technische Natuurkunde
Promotie gaat over:
Het bouwen van een quantumnetwerk
Ik koos dit vakgebied omdat:
Ik denk dat de quantumtechnologie een grote impact gaat hebben op de wereld om ons heen. Ik vind het super gaaf dat ik hier aan mee kan werken!
Geboren:
24 december 1992
Leukste aan wetenschapper zijn:
Elke dag ziet er anders uit, behalve dat ik altijd puzzels op mag lossen!
Meest bijzondere moment als wetenschapper:
Samen met mijn professor Ronald Hanson stond ik in een uitverkocht Paradiso om een publiekslezing te geven. Achteraf hadden we een uur de tijd om vragen te beantwoorden, maar zelfs dat was te weinig.
Moeilijkste aan wetenschapper zijn:
Rome is niet gebouwd in 1 dag, hetzelfde geldt voor een quantumnetwerk. Veel van mijn experimenten hebben veel voorbereiding nodig. Soms is het lang wachten op het eindresultaat en daar is geduld en een lange adem voor nodig.
Hobby’s:
Ik zit bij een basketbalteam in Delft. Verder vind ik het leuk om kaart- en bordspelletjes te spelen en om te lezen.
Wat hoop je met bloggen voor Faces of Science te bereiken:
Ik hoop door middel van mijn blog uit te leggen wat een quantuminternet is en waarom je dit zou willen hebben. En te laten zien hoe leuk onderzoek doen is!
Wie is je grote voorbeeld?:
Heb ik niet echt.
Wat wilde je worden toen je 7 was:
Bloemschikker. Van boeketten tot kerststukjes, als het maar kleurig was.
En toen je 17 was:
Op mijn 17e wist ik niet zo goed wat ik wilde worden. Ik wilde graag een technische studie doen om goed uitgedaagd te worden. Zolang het maar moeilijk was! (Dat is wel goed gekomen)
Leukste reactie op je onderzoek:
De leukste reacties op mijn onderzoek krijg ik als men begrepen heeft wat er zo uniek is aan een quantum internet en zelf voorbeelden bedenken waarvoor ze het zouden willen gebruiken.
Ik en de media:
Mijn filmpje bij de Universiteit van Nederland
Een “kort filmpje”: over mijn afstudeeronderzoek.