Esmee de Korver
Faces of Science

Esmee de Korver

Onderzoeker biomaterialen, TUE

“Hoe kunnen we de prachtige structuren verstopt in ons lichaam na duizenden jaren evolutie, nadoen met moleculen gemaakt in het lab?”

Wie: Esmee de Korver

Wat: biomedische materialen en chemie

Waar: Technische Universiteit Eindhoven

Studie: Bachelor: Chemical engineering and chemistry / Master: Molecular systems and materials chemistry

Promotie gaat over: Het ontwikkelen van biomaterialen om synthetisch de complexe structuren in het lichaam na te maken. Dit doen we door het maken van polymeren (een soort lange ketting aan moleculen), die zich opvouwen tot kleine bolletjes. Die deeltjes laten we reageren op de omgeving, net zoals eiwitten dat doen in ons lichaam.

Ik koos dit vakgebied omdat: Ik wilde vroeger kunstenaar worden, en ben beland in de wetenschap. Voor mij liggen die twee juist dicht naast elkaar omdat je voor beide de creativiteit nodig hebt om nieuwe dingen te bedenken. In de chemie betekent dat zelfs dat je je eigen materie kan maken! Vanuit één molecuul maken we de meest elegante structuren.

Geboren: Den Bosch, Nederland

Leukste aan wetenschapper zijn: De constante uitdaging om met elkaar tot nieuwe inzichten te komen. Onderzoek doe je nooit alleen.

Meest bijzondere moment als wetenschapper: Wanneer je andere mensen (zoals studenten) kan helpen met het opzetten van hun nieuwe onderzoek.

Moeilijkste aan wetenschapper zijn: Je weet nooit of de weg die je inslaat echt iets oplevert; dus het constant moeten maken van lastige keuzes!

Hobby’s: Kunst is mijn grote hobby. Zelf tekenen en schilderen, maar ook leren over kunst. Daarnaast sport ik graag, zoals yoga, hardlopen en calisthenics.

Wat hoop je met bloggen voor Faces of Science te bereiken: Jonge mensen laten zien dat leren en onderzoeken leuk en spannend is, en wat de mogelijkheden zijn die ik als tiener niet kende.

Wie is je grote voorbeeld?: Leonardo da Vinci. In de Renaissance maakte hij de prachtigste schilderijen, en daarnaast schreef hij ook nog boeken vol wetenschap en techniek. Zijn manier van kijken naar de wereld en altijd nieuwe mogelijkheden zien, inspireert mij om zelf ook ‘buiten de box’ te denken.

Wat wilde je worden toen je 7 was: Kunstenaar (ik wilde alleen maar tekenen en knutselen!)

En toen je 17 was: Chirurg (want dan kon je in de kleinste details werken)

Leukste reactie op je onderzoek: Ik had geen idee dat dat soort dingen bestonden?!

Ik en de media:

Alle publicaties van Esmee de Korver