"Ik wil bijdragen aan een optimistischere en ethische Europese data-economie"
Wie: Dwayne Ansah
Wat: Innovatiewetenschapper
Waar: Utrecht Universiteit
Studie: Bachelor: International Bachelor Economics and Business Economics, Erasmus Universiteit Rotterdam. Master: Law & Finance, Universiteit van Amsterdam
Promotie gaat over: Wereldwijd doneren mensen geld aan goede doelen. Maar wist je dat je ook data kunt doneren? Met deze data kunnen onderzoekers aan de slag met urgente maatschappelijke kwesties, zoals voedselveiligheid, medisch onderzoek en klimaatverandering. In mijn onderzoek probeer ik te begrijpen hoe burgers en organisaties in Europa vrijwillig deze data delen.
Ik koos dit vakgebied omdat: Ik het erg belangrijk vind dat we zorgvuldig en bewust met data omgaan. Er is veel aandacht voor pessimistischere datapraktijken, zoals data verkopen online, cookies, privacy, etc. Helaas is er minder aandacht voor hoe we data kunnen delen voor maatschappelijke kwesties. Hier doe ik onderzoek naar en ik hoop hiermee bij te dragen aan een optimistischere en ethische Europese data-economie.
Geboren: Amsterdam, 1996
Leukste aan wetenschapper zijn: Vragen stellen. Het helpt om nieuwsgierig te zijn als wetenschapper. Ik raak vaak gemotiveerd door een mooie open vraag. Ik leer steeds beter welke vragen mensen aan het denken zetten en word geïnspireerd door andere goede vragen.
Meest bijzondere moment als wetenschapper: Was toen ik een lezing gaf in een kerkgebouw.
Moeilijkste aan wetenschapper zijn: Het vermijden van maatschappelijke naïviteit. Als wetenschapper loop je al snel het risico om jezelf af te zonderen van maatschappelijke problemen en je te beperken tot jouw onderzoeksdomein. Voor mij is een belangrijke en uitdagende taak om altijd de realiteit van de wereld in gedachten te houden.
Hobby’s: Basgitaar spelen, dansen en hardlopen
Wat hoop je met bloggen voor Faces of Science te bereiken: Dat jongeren een inkijkje krijgen in de wereld van wetenschappelijk onderzoek. Aan de ene kant is onderzoek systematisch, nauwkeurig en soms een langdurig proces. Aan de andere kant is het ook enorm creatief en leer je steeds nieuwe dingen over de wereld en over jezelf. De tijd vliegt voorbij wanneer je bezig bent met onderzoek. Door mijn ervaringen te delen, wil ik stiekem ook een beetje onderzoek doen naar hoe ik deze paradox kan verklaren.
Wie is je grote voorbeeld?: Er zijn zoveel mensen die ik bewonder en als rolmodel zie. Maar als ik er echt één moet kiezen, dan zou ik voor Tarleton Gillespie gaan. Hij is een onderzoeker aan Cornell Universiteit en bij Microsoft Research. Hij doet onder andere onderzoek naar digitale rechten en hoe wij als samenleving in de praktijk onze digitale rechten (kunnen) uitoefenen. Vorig jaar kreeg ik een week lang les van hem tijdens een zomerschool voor PhD-kandidaten. Naast de inhoudelijke overeenkomsten tussen ons werk, bewonder ik vooral hoe hij met zijn onderzoek midden in de maatschappij staat en impact maakt. Dat is iets wat ik ook hoop te bereiken met mijn werk.
Wat wilde je worden toen je 7 was: Uitvinder
En toen je 17 was: Meester op de basisschool
Leukste reactie op je onderzoek: Een van de leukste reacties op mijn onderzoek kwam eigenlijk van een collega-onderzoeker. Zij ontwikkelt software om data doneren mogelijk te maken voor sociaalwetenschappelijk onderzoek, wat ik echt geweldig vind. Toen ik haar mijn onderzoek uitlegde, was ze enorm enthousiast. Eindelijk kreeg zij inzicht in haar rol in het grotere geheel. Het deed mij toen denken aan hoe mijn onderzoek kan bijdragen aan een groter bewustzijn bij iedereen die betrokken is bij het proces van data doneren. Het motiveert mij om mijn resultaten zo helder mogelijk te presenteren en andere perspectieven mee te nemen.
Ik en de media: Rodi.nl